Toeristen á volenté

22 juni 2023 - Ringebu kommune, Noorwegen

Beste Volgers ,

Hier ben ik weer na een dagske welverdiende rust , ja ik hoor U denken je hebt nog niets anders gedaan . Ergens wel , maar daar dient een vakantie voor en tenslotte hebben we al een heel deel kilometers achter de kiezen . Zelfs mij co piloot is moe van al dat rondkijken . Er is er eentje in het gezelschap die zeker 90% van de rijtijd geslapen heeft , U weet op wie in doel . Hij heeft totaal geen idee welke schitterende zaken hij heeft gemist . Vandaag gaan we de toerist uithangen in Geiranger . Niet enkel wij zijn op appel , maar ook een paar duizend toeristen die uit het cruiseschip gekropen zijn . Je moet ze het aangeven doe het maar , met zen allen in een korte tijd van het bootje kruipen door 1 deurtje . Ik weet waarover ik spreek . Maar goed blijkbaar zijn de goedgezinde wereldreizigers in hun beste humeur en enthousiast verkennen ze de ene straat die Geiranger groot is . Als een stroom roofzuchtige mieren schuifelen ze door en door op zoek naar koopjes en de perfecte foto van hun bootje . Werkelijk van alle nationaliteiten zijn op pad . Van rondbuikige Amerikanen , en hun geschminkte dames in een  strakke calcon . Ook luidruchtige Nederlanders zijn op pad , Miep en Kees vinden alles gewelddiiig . Verder de obligate Oosterse toeristen met hun camera en de processie is kompleet . Achter deze stroom lopen de rustige Belgen , die dezelfde mening hebben als Uw reporter . Maar één ding hebben ze allemaal gemeen , of toch bijna allemaal . We lopen in de kijker met onze hond . Ditmaal niet uit doodsangsten zoals in Tromso , maar meer van Ooh what a cuttie en Ohhh wat is ie leuuuuk . We geraken voor geen meter vooruit . Het kleien straat dat Geiranger is duurt een eeuwigheid. Om de 2 passen moet ik inhouden omdat de enthousiaste reizigers bukken en Pepper beginnen te aaien alsof het de laatste hond op aarde was . Een vreemde ervaring , telkens moet ik de uitleg doen welk ras , hoe oud , hoe hij heet . Ik vind het op den duur zelfs plezant en wacht af tot ze mij over mijn bolletje gaan aaien . Pas op zover zouden ze gaan . Ga met een hond op pad en voor je het weet ben je gekoppeld aan een dierenvriend . Maaaar beste lezers ik laat mij niet vangen . Kristinneke bekijkt alle belangstelling vanop een afstand , ze heeft meer oog voor die 2 winkeltjes die Geiranger rijk is . We zetten ons op den duur neer op een terras , na eerst te hebben gevraagd of de mascotte van Geiranger ook mee mag . Totaal geen probleem , geen Tromso capsones hier . We kunnen rustig eten onder het toeziend oog van de Gaia fans . Wie geen fan is van die kleine rakker zijn de zeemeeuwen, als volleerde Kamikaze piloten vliegen ze op hem af , rakelings langs mijn hoofd . Ik zag het al gebeuren , ze droppen een wit bommetje en de klak van Pépé vol kak . Snel zoeken we de veilige haven van onze Mobilhome. S’avonds zijn we gaan eten in een restaurantje, vakantie weet U wel . Tegen de avond begon het te regenen en het schone liedje was uit . Dan ziet zelfs Geiranger er miezerig uit . De horde toeristen was ook terug naar binnen geschuifeld ongetwijfeld zich aan het volvreten aan het All in buffet . De calconnekes gaan spannen vanavond . Deze morgen zijn we dan in de regen terug vertrokken om nog meer zuidelijker te geraken . Langs kronkelwegen over de berg die nog steeds met sneeuw bedekt was en een bevrozen fjord . 5 j geleden ben ik hier met de vrienden op de top van de berg aan het fjord gaan overnachten in een schitterend hotel . Toen in de stralende zon , nu zag het er ook maar triestig uit . Al snel bereiken we de E 6 en dan gaat het vooruit . We vinden een leuke camping aan het water en besluiten om er de brui aan te geven . Hier in de zon is het fijn vertoeven , ver weg van de drukte van het schitterende Geiranger . Morgen gaat de tocht verder richting Goteborg. Er komt zo stilaan een eind aan dit geweldig avontuur . Langs de ene kant jammer want ik kan blijven rijden en reizen . Langs de andere kant verlangen we ook wel weer naar het dagelijkse leven en onze kinderen en kleinkinderen. Ik wens jullie nog een prettige avond en tot morgen .

Uw reporter zonder stress , Eric

1. Tante Dette:
    23 juni 2023
    Fijne verjaardag daar in het noorden, PROFICIAT!