Camping kitsch

18 juni 2023 - Viggja, Noorwegen

Beste volgers ,

Na een volledige dag rust met stralend weer vertrokken we deze morgen in Grong . De bedoeling , zakken en nog eens zakken naar het zuiden . We vervolgen onze weg op de E6 . Ondertussen is die uitgegroeid tot een grote Boomsesteenweg met in verschillende steden en dorpen winkels en tankstations. Dat dit de meest snelle manier is om Noorwegen te doorkruisen is nu wel duidelijk . Mijmerend over de mooie zichten van welleer malen we de kilometers af . We moeten er echter door om het zuiden te bereiken op een normaal tempo . Onderweg storten we ons zelfs op een Burger King , duidelijk een sein dat we in de beschaving zijn beland . Waar zijn de rendieren ? Waar zijn de schitterende vergezichten ? Waar is het desolate landschap ? Ergens begin ik het al te missen . Na de calorie bom vervolgen we onze weg . Een eindje verder staan we al stil , een ongeval op de E6 . Weer een teken dat we dichter bij de beschaving zijn . In het koude Noorden geen rond punt , geen ongevallen , geen lichten , niets . Hier wel natuurlijk . Maar goed met het nodige geduld komen we erdoor . En in tropische temperaturen vervolgen we onze weg . Rond 14u is het tijd om een camping te zoeken , start je de zoektocht later , dan kan je blijven zoeken want dan zit alles vol . Welkom in de beschaving . We rijden van de E 39 ( waar we ondertussen opzittten richting Kristiansund) en nemen een afrit waar een bordje camping opstaat . Na een tijdje te volgen bereiken we onze slaapplaats. In het eerste zicht , te doen . Een vriendelijke Noorse vent probeert mij in zijn beste Duits te woord te staan , waarom iedereen altijd in het Duits begint is mij een raadsel . Hij vraagt van waar kom je ? Ik zeg in het Engels , Belgium . Maar dan nog valt de brave man zijn Noorse kroon niet en blijft maar door ratelen in het Duits . Goed ik onderga de vernedering en begin dan ook maar Duits te spreken . Wij passen ons aan . De man tevreden van zijn gelijk rekent mij 350 NOK ( Noorse Kronen ) aan en zegt zoek maar een plaatsje . Ja , dan begint het . We zetten ons op een aanvaarde plaats , wel in de kiezels maar ok . De zure Duitse ( ja ook weer ) man die achter ons staat bekijkt ons als vuile vis omdat we zijn zicht ( niet echt spectaculair, ik ben anders gewoon ) blokkeren . De ex Gestapo aanhanger is ons trouwens heel de tijd blijven beloeren . Ik kijk gewoon voor mij en laat hem , ze hebben al zoveel verloren . Verder is deze camping een samenraapsel van koterij . Oude versleten caravans waar men een kot had aangebouwd , waarschijnlijk door een kerel met 2 linkse handen . Het zag er niet uit . Waar wij stonden en je keek naar beneden zag je precies de favela’s in Rio de janiero  . Een uitzicht ok , maar in Uw zicht de sloppenwijken . Ook de bewoners bleken van bedenkelijk allooi . Marginaliteit was hier de mode . Johnny’s en Marina’s zwaaiden hier de plak . Als je naar beneden afdaalde door de koterijen kwam je op een soort strandje , gelegen aan het fjord van Trondheim . Oh jee ! Het plakje strand met kiezels lag bezaait met nog meer bewoners van de kotjes . Neen hier geen mooie strandstoelen zoals in Knokke , geen strandbar . Geen kerel die rondkwam met Boules de Berlin . Neen , Noren zoals ik ze nog nooit had gezien . We steken onze kleine teen eens in het ijskoude water , de menigte keek . Onze Pepper nog steeds een panische angst van water trouwens durfde hier zelfs geen worsten kado te leggen , angstvallig keek hij in het rond . Ok het koude water is blijkbaar ook niets voor mijn vriend , ik ook niet jongen . Dan maar snel terug naar ons buske , en de norse Gestapo trotseren . De douches , betalen . Geen vers water te krijgen om onze mobilhome te vullen en geen kans om afvalwater te lozen . Dit is bij verre de slechtste camping die we al hebben gehad . Dan is de camping met de Sami tovenaarster nog een top plaats . We blijven hier echt maar 1 nacht en glippen dan weg als Camping Kitsch nog slaapt . Morgen rijden we naar Kristiansund en zo de Atlantic Road op . Iets om naar uit te kijken . Hopelijk vinden we morgen een betere slaapplaats , slechter als dit kan niet .

Uw reporter , Eric

1. Albertin:
    18 juni 2023
    Veel succes met jullie campings