Destination Nordkapp

9 juni 2023 - Nordkapp, Noorwegen

Beste Volgers ,

Deze morgen vertrokken in Alta , de laatste grote stad van het Noorden . Wij , en een heleboel andere helden gingen de laatste kilometers trotseren in onze geriefelijk warme mobilhome. Dat de fietsers die door weer en wind , berg op en af  doen is bijzaak . Moeten ze zelf maar weten . Het zijn er echter wel veel , verschillende nationaliteiten die om verschillende redenen naar het einde van de wereld willen trappen . Dit doet mij denken aan 5 j geleden dat ik ook met een bende goede vrienden ook een soortgelijk avontuur heb gedaan . Toegegeven er hing een motortje onder onze tweewielers . Maar we gaan hier niet struikelen over details . Een heldendaad zonder meer . Als ik de talrijke moto’s voorbij zie rijden , soms vliegen bekruipt mij toch wel een gevoel van weemoed . Dat waren nog eens tijden , dan zat ik niet lekker onderuit  met een muziekje op de achtergrond . Mijn nu aanwezig buikje geprangd tegen het stuur was er nog niet . Maar we leven in het heden en niet in het verleden . Elke tijd heeft zijn charmes , dat ik dit nu mag en kan doen met mijn vrouwtje is ook speciaal . Een belofte gemaakt 5 j geleden is nu werkelijkheid. We mogen ons gelukkig prijzen en ik ben blij met haar gezelschap, sorry hè bende van Fil jullie waren ook top . Wat mij nu wel verbaasd is hoe smal de weg naar de Noordkaap wel is , ik had er toen geen last van . Nu met een breedte van 2,3 m is dit andere kak . De  tegenliggers komen vervaarlijk dicht , elke keer een zucht van jewelste . Kristinneke zit in het oprijden naar de kaap bijna letterlijk met haar voeten in het water , zo dicht rijden we tegen de kant . Billen toegeknepen ondergaat ze haar lot .  Maar het zicht dames en heren , onbeschrijfelijk ! Je rijd werkelijk precies op de maan , van vegetatie is er geen sprake meer . Enkel de rendiersteaks vliegen U rond de oren , ik knipoog naar een achteloze grazer en denk ik heb gisteren Uw nonkel Rudolph opgegeten .. Eens aangekomen op de Noordkaap  lijkt dat er nog helden zijn , de parking staat werkelijk propvol . De wind is hier heer en meester , de kou zijn nar . We wandelen rustig , of we vliegen over de rand naar de bekende bol . Iedereen wil hier op de foto . Allemaal mensen met een eigen verhaal , een eigen doel . Ook de fietsers , nogmaals mijn diepe respect komen met de tranen in de ogen aan de bol , of komt het door de wind ? Pepper is ook blij dat hij boven is  . En zoals bij elke belangrijke gebeurtenis of plaats hurkt hij zonder schroom en legt er weer zijn kado . Welke hond kan zeggen , ik heb gescheten op het eind van de wereld , dat is pas een verhaal om te vertellen in de puppy klas !! We kopen de obligatoire souveniertjes als echte toeristen , de kassier uit een onbekend land ( zeker geen Noor , die werken niet graag ) is de vriendelijkheid zelve . Enjoy your stay zegt hem , wij gaan terug buiten met een dikke jas ( al goed onderweg nog gekocht ) en een pots op onze kop . We doen onze uitgewaaide en bevrozen lieve viervoeter terug in de warme mobilhome. Hij kruipt op zijn zetel , deken tegen zijn neus . Wij gaan lekker eten in het Nordkapp restaurant en worden geholpen door een soort Aziatische ober . Super vriendelijk , maar wat doet die man hier toch in die kou denk ik dan . Terwijl er zoveel opportuniteiten zijn elders bij een fritchinees of een All U Can Eat . Maar toch blijkt de man zeer tevreden , en dus wij ook !! Het eten is zeer lekker , en met een uitzicht veel beter dan de Mister Grill op de Boomsesteenweg. Na het eten vervoegen we ons terug bij onze fijne reisgenoot , hij ligt nog steeds knus in de warme bus .. Vanavond slapen we op het Noordelijkste plaatsje van Europa . Ook dit  is een ervaring en iets om te vertellen aan den toog . Het heeft toch iets , blootgesteld aan de elementen bovenop de klif . Ik hoop dat we goed slapen . Morgen dalen we terug en gaan richting de Lofoten. Hopelijk zal de temperatuur ipv dalen , stijgen .

ik wens jullie een fijne warme nacht ( t’is warm in België naar verluidt) .

Uw reporter , Eric de Noordman .

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade