Rust in Alta

8 juni 2023 - Lampe Øvre, Noorwegen

Goedemorgen beste Volgers ,

Gisteren zijn we vertrokken in Kautokeino in het hartje Sami land . Snel nog e douche genomen , U weet wel de gezamenlijke douche . Sami eigenaars kwam er net aan op haar fiets , in mijn gedachten vloog ze op een bezem . Maar dat zal wel aan mij liggen . In Kautokeino heb ik zeer goede herinneringen van 5 jaar geleden . Samen met mijn 5 vrienden waren we daar ook met de moto . We verbleven toen in een hotel , met animatie in de bar ( degene die erbij waren weten waarover ik spreek ) . Mooie herinneringen die ik nog steeds koester . In het grote dorp Kautokeino snel naar de supermarkt en op weg naar Alta . De weg ernaartoe is fantastisch, je rijd op een weg die tijdens de winterperiode is afgesloten , dus U kan het zich al inbeelden . Een ruige natuur langs een rivier , en wederom die beesten die maar over de weg blijven lopen . Hardleers noem ik ze , wacht maar denk bij mezelf . Onderweg kom je ook veel fietsers tegen , onwaarschijnlijk wat ze moeten doorstaan . We komen aan bij River camping Alta . Een zeer fijne locatie met zeer vriendelijke uitbaters . We kiezen een plekje direct aan de stroom . We besluiten om hier 2 dagen te blijven , kwestie van even niet te rijden . Tenslotte zijn we nu opnieuw minder dan  2 weken al boven in Noorwegen . S’avonds gaan we eten in een echt lokaal Sami restaurant. We krijgen een plaatsje aan het haardvuur , ja beste mensen bij jullie 30 graden , hier 6 graden . We eten een rendier steak , smaakvol maar een beetje aan de taaie kant . Ik dacht al direct , zo karma. Loop voor mijn wielen en ik eet U op !! Gerechtigheid kent geen compassie.. We gaan tevreden slapen . S’morgens geraak ik in gesprek ( ja ja Ikke ) met 2 fietsers. Allebei Belgen begot , de ene op weg naar de Noordkaap , de andere op weg naar huis . Blijkt dat degene die op weg was , een vlotte zestiger vertolken was op 4 April !!! Nu op weg naar de Noordkaap , dan door Finland , Letland , Polen , Duitsland en zo naar huis waar hij hoopt eind Augustus aan te komen . Ik moet U niet vertellen dat er hier diep respect voor heb . Doe het maar 100 km per dag ongeveer , slapen in een tentje in weer en wind . Wij in onze warme geriefelijke camper , het schaamrood stond op miijn wangen . In tegenstelling tot de fietsers doen we vandaag niks . Morgenvroeg zijn we weer weg , en rijden we ons laatste stuk naar het Noorden .

Uw reporter op rust , Eric

1. Fil:
    8 juni 2023
    Business or pleasure ….????
  2. Eric:
    8 juni 2023