Going North

6 juni 2023 - Karesuando, Zweden

Beste Volgers ,

We stonden op onder een stralende zon en zonder , jawel zonder wind . Voor ons voelde het hoog zomer . Bijna beging in de kapitale fout om in mijn blote bleke bast naar de douche te schuifelen . Ze zouden nogal verschieten die Sami’s . Al snel waren we vetrekkensklaar en lieten we Arvidsjaur achter ons op zoek naar de Poolcirkel. De wegen lieten het ons toe op snel tot onze bestemming te zijn , al van ver stond het aangegeven en met de vermelding Polar Cirkel café. Dat kon ons wel bekoren , de parking netjes aangelegd net op de poolcirkel was tip top in orde een zicht op U tegen te zeggen . Maar wat bleek , café gesloten natuurlijk . Die luie Zweden willen echt niks verdienen , herinner ik mij nog van de vorige maal . Dan maar een wandeling met Pepper . Die vierde deze unieke locatie op zijn manier . Een kado in worstvorm aan de ene kant van de poolcirkel en een kado in worstvorm aan de andere kant . Wij ruimden het natuurlijk netjes op en Pepper zag dat het goed was . Dat heb ik goed gedaan zag ik hem denken . Dus we vervolgden onze weg . Onder weg een paar keer in de remmen voor die domme rendieren en verder . Vandaag hebben we geen doel , we rijden tot we het moe zijn . In mijn geval kan ik blijven rijden , het alsmaar desolatere landschap doet wat met een mens . Je vergeet alle tijd en blijft maar gaan . Rond 17u kregen we honger en reden voorbij een Laplandse hamburger tent . . How in de remmen en binnen maar . De Sami locals keken ons maar wat vreemd aan .  Pepper hield de wacht in ons buske . De man kerel die de bestelling opnam , een gele Sami . Een Chinees dus , die zo scheel zag dat hij met zijn linkeroog in zijn rechterbroekzak kon zien . Hey Hey zei hij , ik vroeg mij af is dat nu tegen mij of tegen die kerel die helemaal links stond . Blijkbaar toch tegen mij want hij bleef maar scheel kijken . Ik bestelde 2 hamburger menu’s, vlees soort onbekend . Ik kon het niet lezen . Gesmaakt heeft het in ieder geval . Na het eten op zoek naar een slaapplaats in dit vergeten oord . Die hebben we al snel gevonden , een camperplaats in Karesuando . Ik meld me aan in de blokhut en een oudere Sami dame komt opendoen , binnen breng de open haard . De geweien van gevallen rendieren sieren de muren . Beetje vreemde voodoo sfeer hangt hier , welcome zegt ze met een grijns . Ik betaal 350 SEK en weg . Ik ga ook even kijken in de douches , ook een beetje vreemd , gezamenlijke douches . Ik ga in de camper douchen , ik wil het niet meemaken dat de vriendelijke toverheks mij in mijn naakte zelf overvalt . Er zijn er al voor minder in een kikker verandert ! Idyllisch is het hier wel . Oudere Sami gebouwen sieren de camperplaats . We zullen wel rustig slapen om morgen ons avontuur verder te zetten . Dit is geen reis voor wouzies . Doe je niet graag veel kilometers , blijf dan thuis . Ben je bang van Sami legendes , blijf dan thuis . Loop je liever na het eten met Uw zonverbrande kop over de promenade , blijf dan thuis . Lig je liever met Uw luie kl….. op een strandstoel , blijf dan thuis . Is Uw vrouw een zaag , laat ze dan thuis . Hou je van avontuur , ga erheen . Hou je van een woeste natuur , ga erheen . Geniet je van de stilte , ga erheen . Heb je een hekel aan verkeersdrempels , ga erheen ( er zijn er geen ) . Dus wat hebben we geleerd vandaag ? Punt 1 : er zijn zeer veel bomen in Zweden , ik ben de tel ondertussen kwijt . Punt 2 : rendieren hebben het verstand van een goudvis en steken zonder pardon en zonder geel hesje begot de baan over . Punt 3 : Zweden hebben geen vertrouwen aan brave toeristen , ik moest eerst mijn pas afgeven voor ik mocht tanken ! Of heeft mijn verdachte en imposante uiterlijk er toch iets mee te maken . We komen het nog wel te weten .

Morgen volgt weer een dag vol verbazing en beestjes kijken ( en hopelijk niet erover rijden ) . Op weg naar de Noordkaap .

Uw reporter Eric