Sami of Sápni

5 juni 2023 - Arvidsjaur, Zweden

Goedenavond beste Volgers ,

Na een rustige dag op de camping in Stromsund zaten we al vlug in de startblokken , we gingen om 8u naar de veearts in Stromsund . Pepper moest nogmaals ontwormd worden voor we Noorwegen binnen mogen . Aangekomen bij de fjallveterinaeren ontdekken we al zeer snel dat niet alle Zweden stuurse onvriendelijke figuren zijn . We worden ontvangen daar een zeer vriendelijke Zweedse dierendokter . Op een knip en een wip is de klus geklaard en we kunnen alweer op weg . Nu gaan het verder Noordwaarts . Ah ja @ MVH ook in Stromsund geen succes . Er liepen wel zeer veel gebruinde figuren rond maar ik denk niet dat in een lang kleed gehulde manspersonen van bedenkelijk allooi een meerwaarde kunnen zijn . Waarschijnlijk ook aangespoeld ergens in een fjord , jonge mannen enkel in het bezit van een I Phone en op zoek naar een beter ( lees gratis ) leven . Daar ga ik geen gegevens van opvragen, die vind je in Brussel zuid genoeg . Dus ik zoek verder . Misschien meer Noordwaarts vind ik een geschikte Sami kerel , wie weet . Dus nog even geduld aub . Goed maar we rijden dus verder op de E 45 , het landschap verandert ook steeds , zuid Zweden staat vol dennenbomen. Nu hier in Zweeds Lapland zijn het meer de berken die het uitzicht bepalen . Dat in combinatie met ruwe met rotsen open vlakken is de ideale combinatie . Ik geraak meer en meer in de ban van het landschap  . We komen ook meer en meer rendieren tegen die achteloos de baan oversteken , zich van geen kwaad bewust ( zie video ) . Pepper trekt er zich niets van aan , die slaapt Zweden gewoon door , en denkt  die onozele beesten op de baan . De kilometers vliegen voorbij , gewoon omdat je achter elke bocht wel iets ziet . Kijk roep ik elke keer tegen Kristinneke, ze begrijpt niet altijd mijn euforie en zegt jij bent bezeten door Scandinavië. We komen alsmaar dichter bij onze stop voor vandaag in Arvidsjaur , een drukke ( althans voor Zweden toch ) stad . Hier rijd de jeugd steeds met een klak achterstevoren in oude verlaagde Volvo’s . Das een ding hier , raampjes open en knallen die muziek . Tja ze hebben hier geen Tommorowland . Op de camping zoeken we een mooi plaatsje uit , ook wel veel wind hier . Onze schotel antenne zullen we voorlopig niet meer moeten gebruiken , geen ontvangst meer in Sami land . Frank en Simmonneke van thuis zullen het zonder ons moeten doen . Morgen gaat de toch verder Noordwaarts en over de poolcirkel . Op zoek naar meer avonturen en schitterende zichten . We zullen dieper in Sami ( of Sápni zoals ze eigenlijk heten ) territorium komen .

ik wens jullie een fijne nacht  en tot morgen .

Uw reporter Eric

1. Roger Nauwelaerts:
    6 juni 2023
    Das normaal dat die vriendelijk was ,hij had waarschijnlijk geen wormen meer om te gaan vissen.
    Veel plezier gewenst.